Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Szkolne Schronisko Młodzieżowe "Morena"

M.Kopernika 4, 64-113 Osieczna

Przejdź do treści

Standardy Ochrony Małoletnich

 

Załącznik do Zarządzenia Nr .

STANDARDY

OCHRONY MAŁOLETNICH

 

 

Spis treści:

Rozdział 1.............................................................................................................................................

PODSTAWOWE TERMINY

ROZDZIAŁ 2........................................................................................................................................

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY DZIECKIEM A PERSONELEM 

ROZDZIAŁ 3........................................................................................................................................

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI…… ...

ROZDZIAŁ 4........................................................................................................................................

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNE DZIECKO         LUB OPIEKUNA...........................................................................................................................................

ROZDZIAŁ 5........................................................................................................................................

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO.............................................

ROZDZIAŁ 6........................................................................................................................................

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNICH ..................................................................

ROZDZIAŁ 7........................................................................................................................................

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI    I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE........................................................... …

ROZDZIAŁ 8........................................................................................................................................

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA DZIECKA PO UJAWNIENIU KRZYWDY.............

ROZDZIAŁ 9........................................................................................................................................

PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”...................................

ROZDZIAŁ 10......................................................................................................................................

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SCHRONISKA DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH...............................................

ROZDZIAŁ 11......................................................................................................................................

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA          SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA................................................................................................................

ROZDZIAŁ 12......................................................................................................................................

MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH..........................

ROZDZIAŁ 13......................................................................................................................................

ZAPISY KOŃCOWE............................................................................................................................

 

 

 

SPIS ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik 1

Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.

Załącznik 2

Wzór znajomości i zaakceptowania zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Załącznik  3

Karta Interwencji.

Załącznik 4

Procedura Niebieskiej Karty.

Załącznik 5

Ankieta dla pracowników.

Załącznik 6

Wzór oświadczenia opiekuna małoletniego o zapoznaniu się z obowiązującymi Standardami Ochrony Nieletnich.

Załącznik 7

Szczegółowy opis „Standardów Ochrony Małoletnich”. Identyfikacja potrzeb informacyjnych                i szkoleniowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena” w Osiecznej.

 

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym    (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
  2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
  3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
  4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
  5. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskiej Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

 

ROZDZIAŁ I

PODSTAWOWE TERMINY
§ 1.

 

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. Dyrektorze schroniska, dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Szkolnego Schroniska Młodzieżowego „Morena” w Osiecznej;
  2. Jednostce, placówce - należy przez to rozumieć Szkolne Schronisko Młodzieżowe „Morena”  w Osiecznej;
  3. Pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy  o dzieło, umowy zlecenia, umowy wolontariackiej w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena”     w Osiecznej
  4. Partnerze współpracującym ze schroniskiem - należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie schroniska na mocy odrębnych przepisów (np. fotograf, inne osoby);
  5. Małoletnim, dziecko - należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia    do ukończenia 18 roku życia;
  6. Opiekunie - należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim,   w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  7. Przedstawiciel ustawowy - należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice  nie  żyją);
  8. Zgodzie opiekuna małoletniego - należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego  z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
  9. Krzywdzeniu małoletniego - należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego   na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika jednostki lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
  1. przemoc fizyczna - jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
  2. przemoc emocjonalna - to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań  i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
  3. przemoc seksualna - to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.                                                                                                                              Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie  małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
  4. przemoc ekonomiczna - to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka,  m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbywania,
  5. zaniedbywanie - to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
  1. Dane osobowe dziecka - należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka na terenie Schroniska
  2. Osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich - należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora jednostki schroniska, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
  3. Osobie odpowiedzialnej za Internet - należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora schroniska pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.

ROZDZIAŁ II

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY DZIECKIEM

A PERSONELEM SZKOLNEGO SCHRONISKA MŁODZIEŻOWEGO „MORENA”

§ 2.

 

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
  1. Dyrektor jednostki, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby  do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem dzieci  lub z opieką  nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby  są zamieszczone  w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób   w stosunku do których Państwowa Komisja  do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
  2. Dyrektor jednostki uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji;
  3. rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, jest ogólnodostępny - nie wymaga zakładania konta;
  4. informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego dyrektor drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze;
  5. Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
  6. jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
  7. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej ;
  8. jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej , oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
  9. pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie    o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  1. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.

 

§ 3.

 

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu placówki z dziećmi:
  1. podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel  jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Personel traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie;
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnim obowiązują wszystkich pracowników, stażystów  i wolontariuszy;
  3. znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  1. Pracownik jednostki  zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnim   i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie  są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.
  2. Pracownik jednostki w kontakcie z małoletnimi :
  1. zachowuje cierpliwość i odnosi się  z szacunkiem;
  2. uważnie wysłuchuje  i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
  3. nie zawstydza małoletniego, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
  4. nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
  5. reaguje w sposób adekwatny do sytuacji oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
  6. nie ujawnia drażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989.
  1. Decyzje dotyczące małoletnich  powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, ale również brać    pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
  2. Dziecko ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione,  a dziecko o takim fakcie powinno być jak najszybciej poinformowane.
  3. W przypadku konieczności rozmowy z małoletnim na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie .
  4. Pracownikowi jednostki nie wolno w obecności małoletnich niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
  5. Pracownikowi jednostki nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
  6. Pracownik jednostki zobowiązany jest do równego traktowania dzieci, niezależnie od ich płci, narodowości,  orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  7. Pracownik jednostki zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych   w związku  z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.
  8. Pracownik jednostki nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli ich opiekun  nie wyraził na to zgody.
  9. Pracownikowi zabrania się przyjmowania prezentów od małoletnich oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami .

§ 4.

Pracownikowi jednostki bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):

  1. nawiązywać relacji seksualnych z małoletnim;
  2. składać  propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
  3. proponować    małoletnim  alkoholu , wyrobów tytoniowych i innych       używek (narkotyków,       tzw. dopalaczy).
  4. uprawiać gier hazardowych oraz zachęcać do nich.

§ 5.

 

  1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnim, że w sytuacji, kiedy poczują   się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
  2. Opiekunowie zobowiązani są do przedstawienia dzieciom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w jednostce i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.
  3. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany  jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji .
  4.  

§ 6.

 

  1. Każde, przemocowe zachowanie jest niedozwolone.
  2. Nie można małoletnich popychać, bić, szturchać, itp.
  3. Pracownikowi nie wolno dotykać małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, małoletni potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem małoletnich.
  4. Kontakt fizyczny  nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją   ani wynikać z relacji władzy.
  5. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.
  6. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego  lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach  z nim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  7. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika, opiekuna grupy w jednym łóżku lub pokoju  z małoletnim podczas wypoczynku w placówce .
  8. Niedopuszczalne jest aby pracownik pomagał dziecku w czynnościach pielęgnacyjnych  i higienicznych.
  9. Pracownik zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności wobec dzieci dążących do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. Pracownik jest zobowiązany stawiać granice z wyczuciem jednak stanowczo.
  10. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:
  1. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
  2. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się .

§ 7.

 

  1. Kontakt poza godzinami pracy z małoletnimi jest co do zasady zabroniony.
  2. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z dzieckiem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie jednostki.
  3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z dzieckiem lub opiekunem poza godzinami pracy , dozwolone  są środki:
  1. służbowy telefon;
  2. służbowy e-mail;
  3. służbowy komunikator;
  4. dziennik elektroniczny.
  1. Jeśli pracownik musi spotkać się z małoletnim poza godzinami pracy  (lub jego opiekunem), wymagane    jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
  2. W przypadku, gdy pracownika łączą z małoletnim lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych dzieci, opiekunów i pracowników.

ROZDZIAŁ III

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA

UCZNIÓW

§ 8.

 

  1. Pracownicy jednostki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę                     na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
  1. małoletni jest brudny, nieprzyjemnie pachnie;
  2. małoletni kradnie jedzenie, pieniądze itp.;
  3. małoletni żebrze -  jest głodny;
  4. małoletni nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, okularów itp.;
  5. małoletni nie ma, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;
  6. małoletni  ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
  7. podawane przez małoletniego wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., małoletni często je zmienia;
  8. dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
  9. boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
  10. małoletni wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
  11. małoletni cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy,  mdłości itp.;
  12. dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się  agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.;
  13. małoletni ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);
  14. używa środków psychoaktywnych;
  15. nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);
  16. w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;
  17. małoletni jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;
  18. małoletni ucieka z domu;
  19. nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania małoletniego;
  20. małoletni mówi o przemocy.
  21. Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów,  to podejrzenie, że małoletni jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
  22. rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń małoletniego;
  23. rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem małoletniego;
  24. rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje ucznia     (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
  25. rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
  26. rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego;
  27. rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;
  28. rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;
  29.   rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;
  30.   rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;
  31. rodzic (opiekun) wypowiada się niespójnie;
  32. rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego;
  33. rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa;
  34. rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;
  35. rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
  36. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy schroniska podejmują rozmowę   z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
  37. Pracownicy jednostki monitorują sytuację i dobrostan ucznia.

ROZDZIAŁ IV

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI
PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNE DZIECKO LUB OPIEKUNA

 

§ 9.

 

  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie, związane z jednostką tj. pracownicy , wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące :
  1. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw            do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie dziecka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić dyrekcję,     aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;
  3. jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec małoletnich np. krzyki, niestosowne komentarze zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie dyrekcji, aby mogła przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę.
  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią:
  1. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia małoletniemu bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunem dziecka i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony. Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym w § 9 ust.1;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo małoletniego  i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami małoletniego i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez jego opiekuna:
  1. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka. Informuje o możliwości telefonicznego  wparcia psychologicznego (całodobowa infolinia      dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222) . W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd    w sytuację rodziny;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Powinien powiadomić dyrektora, który przeprowadzi rozmowę z rodzicem/opiekunem. Dyrektor placówki zobowiązany jest zawiadomić ośrodek pomocy społecznej.

§ 10.

  1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
  2. Kartę załącza się do akt osobowych małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, również    do akt osobowych pracownika jednostki.

 

ROZDZIAŁ V

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

§ 11.

 

Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r.          o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych   i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

  1. pracownik jednostki ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
  2. dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
  3. pracownik jednostki jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletnich i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.

 

§ 12.

 

Pracownik jednostki może wykorzystać informacje w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie  z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.

§ 13.

 

  1. Pracownik jednostki nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunie.
  2. Pracownik jednostki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów.              W przypadku wyrażenia zgody, pracownik jednostki podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe   do opiekuna małoletniego.
  3. Pracownik jednostki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie   z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jednostki jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

§ 14.

 

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia jednostki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Dyrektor.
  2. Dyrektor jednostki, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi recepcji przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób,   by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie jednostki dzieci .

 

ROZDZIAŁ VI

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

§ 15.

 

Pracownicy jednostki uznając prawo małoletnich do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku.

§ 16.

 

  1. Pracownikowi jednostki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka   (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie jednostki bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik jednostki może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.
  3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego    bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 17.

 

  1. Upublicznienie przez pracownika jednostki wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy małoletniego  oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.

ROZDZIAŁ VII

ZASADY KORZYSTANIA Z DOSTĘPU DO SIECI INTERNET.

 PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI

 I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE.

§ 18.

 

  1. Schronisko nie udostępnia gościom urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu.
  2. Placówka może udostępnić Internet poprzez hasło WI – FI tylko opiekunowi.
  3. Hasło udostępniane jest tylko przez dyrekcję.
  4. Niedopuszczalne jest podanie hasła WI – FI przez pracowników osobie małoletniej.

                                                                                                                                   ROZDZIAŁ VIII

 

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA DZIECKA PO UJAWNIENIU KRZYWDY

§ 19.

  1. Każde zdarzenie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich jest dokumentowane  i archiwizowane.
  2. Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich zakładana jest imienna teczka z nazwiskiem małoletniego. Teczkę zakłada i prowadzi dyrektor schroniska.
  3. Dyrektor schronisk przekazuje sprawy odpowiedniej instytucji/służbom w zależności od (np.: MOPS, Policja ).
  4. Teczka pozostaje w biurze dyrektora i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.

W teczce umieszcza  się:

  1. Zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia lub zgłoszenie krzywdzenia – Karta Interwencji.
  2. Protokół rozmowy ze zgłaszającym, o ile jest możliwym jego sporządzenie.
  3.  Protokoły i notatki z rozmów z małoletnim i osobą jemu najbliższą lub niekrzywdzącym rodzicem/opiekunem.
  4. Kopię „Niebieska Karta – A” , w przypadku, gdy zostanie wszczęta procedura „Niebieskiej Karty” .
  5. Kopię „Niebieska Karta – B” , w przypadku, gdy została wszczęta procedura „Niebieskiej Karty ” .
  6. Protokoły z rozmów z osobą krzywdzącą – o ile taka będzie przeprowadzana.
  7.  Wykaz telefonów, adresów instytucji świadczących wsparcie ofiarom przemocy.

 

  1. Struktura dokumentu „Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia”

 

  1. Przeprowadzenie diagnozy sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:
  1. charakterystyka doznanej krzywdy (rodzaj doznanej krzywdy, okoliczności doznanej krzywdy, stopień naruszenia prawa, stopień zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego – w obszarze zdrowia, życia, rozwoju dziecka);
  2. analiza dostępnej dokumentacji, np. wyniki rozmów z dzieckiem, wyniki obserwacji dziecka (zachowanie, wygląd) dokonane przez np. rodziców, opiekunów, pracowników schroniska;
  3. określenie czynników ryzyka doznanej krzywdy oraz czynników wsparcia małoletniego–ustalenie indywidualnych potrzeb ofiary krzywdzenia w obszarze jej zdrowia/życia, zdrowia psychicznego, funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz w obszarze prawnym  i socjalnym.
  1.  Zdefiniowanie celu oferowanego wparcia, np.:
  1. udzielanie okresowej pomocy, np.: terapeutycznej;
  2. pomoc dziecku w rozwiązywaniu konfliktów ;
  3. złagodzenie psychicznych i behawioralnych objawów skrzywdzenia złagodzenie stresu, lęku małoletniego;
  4. zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego do czasu przybycia odpowiednich służb;
  5. wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka;
  1. Identyfikacja zasobów wewnętrznych placówki oraz źródeł zewnętrznych wsparcia dziecka - ofiary krzywdzenia, np.:
  1. zasoby wewnętrzne placówki: dyrektor, wicedyrektor, rodzice/opiekunowie prawni dziecka;
  2. źródła zewnętrzne wsparcia dziecka krzywdzonego, np. sąd rodzinny, kurator sądowy, policja, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, placówki doskonalenia nauczycieli, służba zdrowia, MOPS/GOPS; organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  1. Ustalenie zakresu współdziałania schroniska z podmiotami zewnętrznymi na rzecz wsparcia dziecka. Pracownicy schroniska działają na rzecz wsparcia dziecka zgodnie   z zakresem swoich obowiązków      i uprawnień, współpracujące z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.
  2. Ustalenie harmonogramu działań w ramach wsparcia udzielanego dziecku.
  3. Ustalenie zakresu wsparcia:
  1. zakres wsparcia wynika ze zdiagnozowanych w różnych obszarach indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz psychofizycznych dziecka – ofiary krzywdzenia;
  1. Ustalenie form i metod wsparcia dziecka:

Przykładowe formy pracy:

  1. indywidualna – konsultacje indywidualne; praca indywidualna z dzieckiem, socjalna – zgodnie z przyjętymi w schronisku procedurami; indywidualne zajęcia terapeutyczne.

Przykładowe metody wsparcia krzywdzonego dziecka:

  1. bezpośrednia rozmowa z dzieckiem prowadzona przez pracownika schroniska;
  2. pomoc socjalna dziecku  i jego rodzinie;
  3. analiza dokumentacji związanej z sytuacja dziecka;
  4.  obserwacja dziecka
  1. Ocena efektywności udzielanego wsparcia:
  1. Ocena efektów wsparcia: ocena adekwatności udzielonego wsparcia do zdiagnozowanych potrzeb dziecka – ofiary krzywdzenia.

 

ROZDZIAŁ IX

 

PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”

§ 20.

 

  1. Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez schronisko, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
  2. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w jednostce  przyjdzie małoletni  i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc pracownik ten ma obowiązek zgłoszenia tego faktu dyrekcji. Dyrektor placówki powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
  3. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji                 w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dzieci opisanych w rozdziale 3.
  4. Procedurę „Niebieskiej Karty” stanowi załącznik nr 4 niniejszych standardów.

ROZDZIAŁ X

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH

ORAZ ZAKRES

KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU
SCHRONISKA DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 21.

  1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
  2. Dyrektor jednostki wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
  3. Osoba wyznaczona przez dyrektora jednostki monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
  4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników jednostki (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Standardu.
  5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia dyrektorowi jednostki.
  6. W ankiecie pracownicy schroniska mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w schronisku.
  7. W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do zatwierdzenia dyrektorowi schroniska.
  8. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom schroniska nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

ROZDZIAŁ XI

 

LISTA  STANDARDÓW DO
ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

§ 22.

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem  ogólnodostępnym dla personelu jednostki, małoletnich  oraz ich opiekunów.
  2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej jednostki, dostępny w Biurze Schroniska.
  3. Dokument omawiany jest na pierwszym spotkaniu z opiekunami grupy.
  4. Dyrektor daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Oświadczenie stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  5. Opiekun grupy ma obowiązek zapoznania dzieci ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby dzieci mogły go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
  6.  

ROZDZIAŁ XII

 

MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 23.

1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich  przed krzywdzeniem jest wicedyrektor schroniska.

  1. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich.
  2. Szczegółowy opis „Standardów Ochrony Małoletnich” stanowi załącznik nr 7.

ROZDZIAŁ XIII
ZAPISY KOŃCOWE

§ 24.

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników jednostki , małoletnich i ich opiekunów,                  w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.

 

 

Załącznik 1

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU DO PRZESTRZEGANIA
PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY MAŁOLETNICH

miejscowość, data

Ja,.......................................................................... nr PESEL.......................................................

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena” w Osiecznej i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

…………………………………………….

Podpis

 

Załącznik 2

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH
W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH
W SZKOLNYM SCHRONISKU MŁODZIEŻOWYM „MORENA” W OSIECZNEJ

Ja, niżej podpisana/y………………………………………..nr PESEL...........................................

oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena” w Osiecznej  zobowiązuję się do ich przestrzegania.

………………………………..

Podpis

 

 

 

Załącznik 3

 

KARTA INTERWENCJI OBOWIĄZUJĄCA W

SZKOLNYM SCHRONISKU MŁODZIEŻOWYM „MORENA ” W OSIECZNEJ

 

Imię i nazwisko ucznia

Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

Osoba zgłaszająca interwencję

 

Opis działań podjętych przez personel/pedagoga/psychologa

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

Spotkania z opiekunami małoletniego

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

 

Forma podjętej interwencji

Zawiadomienie policji. Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa. Wniosek o wgląd w sytuację rodziny. Inny rodzaj interwencji. Jaki?

Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji

 

Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodziców

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 4

NIEBIESKA KARTA – PROCEDURY REALIZACJI
W Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena” w Osiecznej

Procedura "Niebieskiej Karty" - przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.

  1. Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”.
  2. Od 13 września 2023 roku obowiązują przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskiej Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).
  3. Typy przemocy w rodzinie:
  1. przemoc fizyczna;
  2. przemoc emocjonalna;
  3. zaniedbywanie;
  4. wykorzystanie seksualne;
  5. małoletni świadkiem przemocy.
  1. Procedura „Niebieskiej Karty” nakłada na schronisko określone zadania w przypadku uzasadnionego podejrzenia o stosowanie wobec dziecka przemocy domowej, jeżeli np. dziecko: ma ślady przemocy fizycznej - ślady uderzeń, oparzeń, siniaki, rany, często zdarzające się opuchlizny, złamania, zwichnięcia itd.
  2. Ma ślady przemocy psychicznej - moczenie, nadmierna potliwość, bóle, zaburzenia mowy związane z napięciem nerwowym itd., Przejawia trudności w nawiązywaniu kontaktu, ma niską samoocenę, wycofanie, lęki, depresję, płaczliwość, zachowania destrukcyjne, agresję, apatię, nieufność, uzależnianie się od innych, zastraszenie, unikanie rozmów itd.
  3. Ma brudny strój, nieodpowiedni do pory roku, rozwój, wzrost i wagę nieadekwatne do wieku, nie korzysta z pomocy lekarza mimo przewlekłej choroby itd. Karta stanowi ważny element w walce z przemocą w rodzinie, ponieważ dokumentuje sytuacje pokrzywdzonego dziecka i stanowi dowód w postępowaniu przygotowawczym i ewentualnej sprawie karnej o znęcanie się.
  4. Rozpoznanie przemocy w rodzinie i wypełnienie „Niebieskiej Karty” to początek procesu wspierania ofiary przemocy.

 

  1. Podejmowanie interwencji wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywające się na podstawie procedury „Niebieskiej karty” nie wymaga zgody dziecka dotkniętego przemocą.
  2. Wszczęcie procedury na terenie schroniska następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska karta – A” w obecności dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie. Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa takiemu dziecku.

REALIZACJA PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY”

W SZKOLNYM SCHRONISKU MŁODZIEŻOWYM „MORENA” W OSIECZNEJ

  1. „Niebieskie Karty” zakłada dyrektor, który stwierdza, że w rodzinie dziecka dochodzi do przemocy (decyzję o założeniu „Niebieskiej Karty” warto podjąć po konsultacjach oraz w porozumieniu z opiekunem).
  2. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta - A” w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
  3. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec małoletniego, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
  4. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
  5. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta - A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz „Niebieska Karta -B”.
  6. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy małoletniego, formularz „Niebieska Karta - B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta - B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie).
  7. Wypełniony formularz „Niebieska Karta - A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego

 

 

 

miejscowość, data

Szkolne Schronisko Młodzieżowe „Morena”

„NIEBIESKA KARTA - A”

W ZWIĄZKU Z POWZIĘCIEM UZASADNIONEGO PODEJRZENIA STOSOWANIA
PRZEMOCY DOMOWEJ LUB W WYNIKU ZGŁOSZENIA PRZEZ ŚWIADKA
PRZEMOCY DOMOWEJ USTALA SIĘ, CO NASTĘPUJE:

  1. DANE OSOBY/OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ

Dane

Osoba 1 doznająca przemocy domowej

Osoba 2 doznająca przemocy domowej

Osoba 3 doznająca przemocy domowej

Małoletni (Tak/Nie)

 

 

 

Imię i nazwisko

 

 

 

Imiona rodziców

 

 

 

Wiek

 

 

 

PESEL

 

 

 

Nazwa i adres miejsca pracy/nazwa i adres placówki oświatowej do której uczęszcza małoletni

 

 

 

Adres miejsca zamieszkania

Kod pocztowy

 

 

 

Miejscowość

 

 

 

Gmina

 

 

 

Województwo

 

 

 

Ulica

 

 

 

Nr domu/ nr lokalu

 

 

 

Telefon lub adres e­mail

 

 

 

Adres miejsca pobytu     (

jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania)

Kod pocztowy

 

 

 

Miejscowość

 

 

 

Gmina

 

 

 

Województwo

 

 

 

Ulica

 

 

 

Nr domu/ nr lokalu

 

 

 

Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą stosującą przemoc domową (np. żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)

 

 

 

 

 

Uwaga!

W przypadku większej niż 3 liczby osób  doznających  przemocy  dołącz  kolejną kartę  zawierająca Tabelę I.

 

  1. LICZBA MAŁOLETNICH W ŚRODOWISKU DOMOWYM, W KTÓRYM PODEJRZEWA

SIĘ STOSOWANIE PRZEMOCY DOMOWEJ..............................................................................

  1. DANE OSOBY/OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ

 

Dane

Osoba 1 stosująca przemoc domową

Osoba 2 stosująca przemoc domową

Imię i nazwisko

 

 

Imiona rodziców

 

 

Wiek

 

 

PESEL2)

 

 

Adres miejsca zamieszkania:

Kod pocztowy

 

 

Miejscowość

 

 

Gmina

 

 

Województwo

 

 

Ulica

 

 

Nr domu/nr lokalu

 

 

Telefon lub adres e-mail

 

 

Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania):

Kod pocztowy

 

 

Miejscowość

 

 

Gmina

 

 

Województwo

 

 

Ulica

 

 

Nr domu/nr lokalu

 

 

Sytuacja zawodowa, w tym nazwa i adres miejsca pracy

 

 

Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą doznającą przemocy domowej: (np. żona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)1

 

 

 

 

 

  1. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ ZACHOWYWAŁA SIĘ W NASTĘPUJĄCY SPOSÓB (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Osoby/formy przemocy domowej

Osoba 1 stosująca przemoc

Osoba 2 stosująca przemoc

wobec Osoby 1 doznającej przemocy

wobec Osoby 2 doznającej przemocy

wobec Osoby 3 doznającej przemocy

wobec Osoby 1 doznającej przemocy

wobec Osoby 2 doznającej przemocy

wobec Osoby 3 doznającej przemocy

Przemoc fizyczna3*

bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Przemoc psychiczna3*

izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przemoc seksualna3*

zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Przemoc ekonomiczna3*

niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek,

niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych oraz ich sprzedawanie i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej3*

wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają, i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

Inne3) zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne (wymień jakie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ ODNIOSŁA USZKODZENIA CIAŁA? (TAK/NIE)1)

Osoba 1 doznająca przemocy

Osoba 2 doznająca przemocy

Osoba 3 doznająca przemocy

 

 

 

 

Uwaga!

W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę V.

 

 

 

 

 

 

  1. CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM BYŁA W PRZESZŁOŚCI REALIZOWANA PROCEDURA „NIEBIESKIEJ KARTY”?

 

  • tak (kiedy?........................ gdzie?............................... )   □  nie             □ nie ustalono

 

  1. CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM AKTUALNIE JEST REALIZOWANA PROCEDURA „NIEBIESKIEJ KARTY”?
  • tak     □           nie       □          nie ustalono
  1. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ POSIADA BROŃ PALNĄ?
  • tak     □           nie       □          nie ustalono

 

  1. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ CZUJE SIĘ BEZPIECZNIE? (TAK/NIE)1)

Osoba 1 doznająca przemocy

Osoba 2 doznająca przemocy

Osoba 3 doznająca przemocy

 

 

 

 

Uwaga!

 W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę IX

 X. ŚWIADKOWIE STOSOWANIA PRZEMOCY DOMOWEJ

 □ ustalono - wypełnij tabelę □ nie ustalono

 

 

 

 

Dane

Świadek 1

Świadek 2

Świadek 3

Imię i nazwisko

 

 

 

Wiek

 

 

 

Adres miejsca zamieszkania:

Kod pocztowy

 

 

 

Miejscowość

 

 

 

Gmina

 

 

 

Województwo

 

 

 

Ulica

 

 

 

Nr domu/nr lokalu

 

 

 

Telefon lub adres e­mail

 

 

 

Stosunek świadka do osób, wobec których są podejmowane działania w ramach procedury „Niebieskie Karty” (np. członek rodziny, osoba obca)1

 

 

 

 

 

 

  1. DZIAŁANIA INTERWENCYJNE PODJĘTE WOBEC OSOBY STOSUJĄCEJPRZEMOC DOMOWĄ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Działanie

Osoba 1 stosująca

Osoba 2 stosująca

 

przemoc

przemoc

 

 

 

 

 

Badanie na zawartość alkoholu (wynik)

 

 

Doprowadzenie do wytrzeźwienia

 

 

Doprowadzenie do policyjnego pomieszczenia dla osób zatrzymanych

na podstawie art. 15a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.)

 

 

na podstawie art. 244 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1375, z późn. zm.)

 

 

Zatrzymanie w izbie zatrzymań jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej

 

 

Powiadomienie organów ścigania

 

 

Wydanie nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia

 

 

Wydanie zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia

 

 

Zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc domową do osoby dotkniętej taką przemocą na określoną w metrach odległość

 

 

Zakaz kontaktowania się z osobą dotkniętą przemocą domową

 

 

Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc na terenie szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej i artystycznej, do których uczęszcza osoba dotknięta przemocą domową

 

 

Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc w miejscach pracy osoby doznającej przemocy domowej

 

 

Zawiadomienie komórki organizacyjnej Policji, właściwej w spawach wydawania pozwolenia na broń, o wszczęciu procedury „Niebieskiej Karty”

 

 

Odebranie broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność posiadania broni

 

 

Poinformowanie o prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej

 

 

Inne (wymień jakie?)

 

 

 

 

 

 

 

  1. DZIAŁANIA INTERWENCYJNE PODJĘTE WOBEC OSOBY DOZNAJĄCEJ PRZEMOCY DOMOWEJ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Działanie

Osoba 1 doznająca przemocy

Osoba 2 doznająca przemocy

Osoba 3 doznająca przemocy

Udzielono pomocy ambulatoryjnej

 

 

 

Przyjęto na leczenie szpitalne

 

 

 

Wydano zaświadczenie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała

 

 

 

Zapewniono schronienie w placówce całodobowej

 

 

 

Zabezpieczono małoletniego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia

 

 

 

Powiadomiono sąd rodzinny o sytuacji małoletniego

 

 

 

Przekazanie formularza „Niebieska Karta - B”

 

 

 

Inne (wymień jakie?)

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. DODATKOWE  INFORMACJE

 

  1. WSZCZĘCIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY” NASTĄPIŁO PRZEZ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):

Pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej

 

Funkcjonariusza Policji

 

Żołnierza Żandarmerii Wojskowej

 

Pracownika socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej

 

Asystenta rodziny

 

Nauczyciela

 

Osobę wykonującą zawód medyczny, w tym lekarza, pielęgniarkę, położną lub ratownika medycznego

 

Przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

 

Pedagoga, psychologa lub terapeutę, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej

 

 

 

 

 

 

 

……………………………………………………………………………..

imię i nazwisko oraz czytelny podpis osoby wypełniającej formularz „Niebieska Karta - A”

 

 

……………………………………………………………

(data wpływu formularza, podpis członka Zespołu Interdyscyplinarnego)

1 wpisać właściwe

  1. numer PESEL wpisuje się, o ile danej osobie numer taki został nadany. W przypadku braku numeru PESEL jest konieczne podanie innych danych identyfikujących osobę
  2. podkreślić rodzaje zachowań

 

„NIEBIESKA KARTA - B”

INFORMACJA DLA OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ

CO TO JEST PROCEDURA „NIEBIESKIEJ KARTY”?

Są to różne działania podejmowane w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy domowej na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Celem procedury „Niebieskiej Karty” jest zatrzymanie przemocy domowej i udzielenie pomocy i wsparcia Tobie i Twoim najbliższym. Na skutek wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” informacja dotycząca Twojej sytuacji zostanie przekazana do grupy diagnostyczno-pomocowej. Więcej informacji na temat dalszych działań uzyskasz podczas spotkania z członkami tej grupy, na które zostaniesz zaproszona/(y). W trakcie procedury członkowie grupy będą kontaktować się także z osobą, która przemoc stosuje.

CO TO JEST PRZEMOC DOMOWA?

Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

  1. narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
  2. naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
  3. powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienia lub krzywdę,
  4. ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
  5. istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

KTO MOŻE BYĆ OSOBĄ DOZNAJĄCĄ PRZEMOCY DOMOWEJ?

  1. małżonek, także w przypadku, gdy małżeństwo ustało lub zostało unieważnione, oraz jego wstępni (np. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (np. dzieci, wnuki, prawnuki), rodzeństwo i ich małżonkowie,
  2. wstępni i zstępni oraz ich małżonkowie,
  3. rodzeństwo oraz ich wstępni, zstępni i ich małżonkowie,
  4. osoba pozostająca w stosunku przysposobienia i jej małżonek oraz ich wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
  5. osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości we wspólnym pożyciu oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
  6. osoba wspólnie zamieszkująca i gospodarująca oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
  7. osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości w trwałej relacji uczuciowej lub fizycznej niezależnie od wspólnego zamieszkiwania i gospodarowania,
  8. małoletni.

NAJCZĘSTSZE FORMY PRZEMOCY DOMOWEJ:

Przemoc fizyczna: bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne.

Przemoc psychiczna: izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne.

Przemoc seksualna: zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne.

Przemoc ekonomiczna: niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie i inne.

Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej: wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają i inne.

Inny rodzaj zachowań: zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne.

WAŻNE

Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, nie wstydź się prosić o pomoc. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Prawo stoi po Twojej stronie!

Masz prawo do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy domowej do Prokuratury, Policji lub Żandarmerii Wojskowej.

Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej. Pomogą Ci:

  • Ośrodki pomocy społecznej - w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.
  • Powiatowe centra pomocy rodzinie - w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.
  • Ośrodki interwencji kryzysowej i Ośrodki wsparcia - zapewniając schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, udzielą Ci pomocy i wsparcia w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.
  • Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej - zapewniając bezpłatne całodobowe schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, oraz udzielą Ci kompleksowej, specjalistycznej pomocy w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno-wspomagającym oraz potrzeb bytowych.
  • Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem - zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną, psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.
  • Sądy opiekuńcze - w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych.
  • Placówki ochrony zdrowia - np. uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.
  • Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych - podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
  • Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej - w zakresie uzyskania pomocy prawnej.

WYKAZ PLACÓWEK FUNKCJONUJĄCYCH NA TWOIM TERENIE,
UDZIELAJĄCYCH POMOCY I WSPARCIA OSOBOM DOZNAJĄCYM PRZEMOCY

DOMOWEJ

Uwaga: (dane wprowadza zespół interdyscyplinarny):

Lp.

Nazwa instytucji/organizacji

Adres instytucji/organizacji

Telefon

Adres e-mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MOŻESZ ZADZWONIĆ DO:

 

 

 

 

  • Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” tel. 800

12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 1800-2200 można rozmawiać z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 1800-2200 w języku rosyjskim.

  • Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 1700-2 100) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 1800-2200).
  • Poradnia e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info. Członkowie rodzin z problemem przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE: pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie - konsultanci posługują się językiem migowym.
  • Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
  • Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 930 do 1530, od godz. 1530 do 930 włączony jest automat).

 

Załącznik 5

MONITORING STANDARDÓW - ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW
SZKOLNEGO SCHRONISKA MŁODZIEŻOWEGO „MORENA” W OSIECZNEJ

Lp.

Odpowiedz na poniższe pytania

Tak

Nie

1.

Czy znasz standardy ochrony dzieci obowiązujące w naszej placówce?

 

 

2.

Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich” w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena”?

 

 

3.

Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego dziecka?

 

 

4.

Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia dziecka?

 

 

5.

Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?

 

 

6.

Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w Schronisku „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli poniżej)

 

 

7.

Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ W ANKIECIE MONITORING STANDARTÓW

ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK

NAPISZ: Jakie działania podjąłeś?

NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycje poprawy obowiązujących standardów?

NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 7

 

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ
Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH
W SZKOLNYM SCHRONISKU MŁODZIEŻOWYM „MORENA” W OSIECZNEJ

Ja niżej podpisana/y.................................................................... nr PESEL……………………………….

oświadczam, że zapoznałam/em się ze „Standardami Ochrony Małoletnich” stosowanymi w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena” w Osiecznej i zobowiązuje się do ich przestrzegania.

Podpis

 

Załącznik 8

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH - są to konkretne spisane reguły, zasady, praktyki,

które gwarantują, że małoletni w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Morena” są bezpieczni, nie doznają krzywdzenia ze strony pracowników, wolontariuszy a co więcej i rówieśników. Schronisko ustanowiła i wprowadziła w życie „Standardy Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.

  1. Schronisko posiada dokument „Standardy Ochrony Małoletnich”.
  2. W dokumencie Standardów przed krzywdzeniem zapisane są:
  1. procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny, personelu schroniska oraz rówieśników;
  2. zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o małoletnim oraz zasady ochrony wizerunku małoletniego które określają sposób jego utrwalania i udostępniania;
  3. zasady dostępu małoletniego do Internetu oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami;
  4. zasady bezpiecznych relacji personel - małoletni, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z małoletnim.
  1. Cały personel Szkolnego Schroniska Młodzieżowego „Morena”, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  2. Zapisy zawarte w dokumencie „Standardów Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich pracowników schroniska, w tym wolontariuszy oraz praktykantów.
  3. Dyrekcja schroniska wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i jej rola oraz zadania są jasno określone.

IDENTYFIKACJA POTRZEB INFORMACYJNYCH I SZKOLENIOWYCH
W SZKOLNYM SCHRONISKU MŁODZIEŻOWYM „MORENA”

Obszar

Adresat

(np. nauczyciele, wychowawcy, psycholog, pedagog, rodzice)

Realizacja

(np. szkolenie wewnętrzne, e- learning, szkolenie zewnętrzne, pogadanka)

Zasoby

Podstawowa wiedza dotycząca praw dzieci oraz ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem

 

 

 

Identyfikacja ryzyka krzywdzenia; interwencja prawna

 

 

 

Rozpoznawanie symptomów krzywdzenia

 

 

 

Formy pomocy dzieciom krzywdzonym

 

 

 

Zagrożenia dzieci w Internecie

 

 

 

Narzędzia edukacji dzieci

 

 

 

Wychowanie bez przemocy

 

 

 

Przemoc rówieśnicza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 165
Utworzono dnia: 05.07.2024
Dokument wprowadził:
Administrator

Historia publikacji

  • 05.07.2024 10:10, Administrator
    Edycja strony: Standardy Ochrony Małoletnich
  • 05.07.2024 10:08, Administrator
    Edycja strony: Standardy Ochrony Małoletnich
  • 05.07.2024 09:29, Administrator
    Edycja strony: Standardy Ochrony Małoletnich